Studions filosofi!

19.03.2019

För mig är det solklart. Kopplingen mellan alla delar i studion. Varför yogan och löpningen hänger ihop, varför vi har fysklasser och personliga tränare. Men för dig kanske studions filosofi inte är lika självklar? Du kanske funderar på om studion verkligen är något för dig som bara är löpare eller för dig som gärna spenderar många timmar på yogamattan. 

Jag ska förklara min träningsfilosofi för er så kommer ni att förstå. Hoppas också på att det kanske väcks en liten tanke på att prova något nytt, fundera på ditt träningsupplägg eller göra en förändring för att få bästa möjliga träningsutveckling. Oavsett om det gäller kondition, löpning eller yogautövande. 

Min filosofi är inget jag hittat på själv.  Det något som är vetenskap och viktiga riktlinjer inom träningslära.Det enda jag har gjort är att sätta ihop alla dessa viktiga träningsaspekter på ett och samma ställe, alltså Studio P.E.P.P. 

För att maximera din träning så måste du använda dig av kroppens alla funktioner på bästa sätt.  Det som krävs av din kropp är:

  1. Rörlighet: Grunden för teknik och förmåga till fullt rörelseutslag i lederna
  2. Styrka: Grunden för att du ska orka ha god teknik och förebygga skador
  3. Koordination/kroppskontroll: För att du ska kunna använda din kropp rätt och utföra övningarna med kontroll
  4. Kondition: Viktigt för återhämtning och god hälsa
  5. Uthållighet: Förbättra hantering av mjölksyra och förbättra din prestation
  6. Snabbhet: Krävs alla tidigare delar så som rörlighet, styrka, balans och koordination
  7. Spänst: Explosivitet. Den mest krävande träningsformen där alla andra delar behöver vara under kontroll

Det är även viktigt att förstå att vissa delar måste sitta på plats innan du kan maximera din prestation i exempelvis snabbhet. Om du inte har rörligheten kan du inte ha ett maximalt rörelseutslag. 

Så vad du än har för träningsbakgrund, vilken nivå du är på eller hur mycket tid du vill lägga på din träning är alla dessa delar minst lika viktiga. Du behöver prioritera tid på att träna din rörlighet, du behöver träna styrka för att kunna klara av din konditionsutveckling. Detta kan du göra hos oss i studion där vi har många olika yogaklasser, flera fysklasser och även personlig träning för dig som vill bygga upp ett personligt träningsprogram.

Mitt mål är att alla ni som på något sätt tränar eller anlitar instruktörer i studion ska få en kunskap, ett intresse och en vilja till mer träning än "bara" vanliga vardagsmotionen. 

Nä, jag är ingen yogi!?

Varför säger vi så? Jag vill bjuda in er till studion och våra yogaklasser oavsett om du är en yogi eller ej. Jag är ingen yogi, men jag älskar yogan. Du behöver inte vara spirituell för att utöva yoga. Min väg in i yogan var enbart av egoistiska skäl för att bli en bättre, skadefri, uthålligare och snabbare löpare. Yogan ger dig en mycket bättre rörlighet, en bättre förståelse för andningen en mycket bättre och snabbare återhämtning och ett lugn i kroppen som får dig att prestera bättre oavsett vad du tränar. Du behöver denna typ av träningsform för att kunna vidareutveckla din andra träning,  det är egentligen din viktigaste byggsten. 

Nä, jag är ingen löpare!?

En klassisk diskussion, när är man en löpare. Eller en klassisk kommentar, nä jag är ingen löpare. Alla som springer oavsett om det är 1 k eller 3 mil är väl löpare. Gör du det en gång eller tio gånger är du väl ändå en löpare?  Ju mer du springer desto viktigare är det med god teknik, god rörlighet och god styrka för att förbättra prestation eller hålla dig skadefri. Men även om du är nybörjare i löpning kan du starta på rätt sätt och redan från början lära dig rätt löpteknik, jobba med rörligheten och bygga styrka, prehab som det oxå kallas:) 

En unik Studio.

I Studio P.E.P.P erbjuder jag tillsammans med alla instruktörer en möjlighet att utvecklas i alla dessa delar. Det är detta som gör studion unik, vi har alla delar som behövs som ger dig en möjlighet till stor utvecklingspotential i din träning. Vi har rörlighetsträningen i olika former, vi har styrkebiten både i form av klasser men även duktiga personliga tränare, vi har löpning både när det kommer till löpteknik och löpstyrka, vi gör allt detta i små grupper för att ge bästa kvalitet på din träning.

För att kunna ge er allt ni behöver för bästa träningsprestationen är vi många som jobbar i studion. Jag har massor av underbara kunniga instruktörer som kan de olika delarna som studion består av, löpning, yoga, kondition och personlig träning. Alla dessa fantastiska instruktörer finns där för dig, de hjälper dig på ett personligt och individuellt plan, de ser dig på varje klass och korrigerar och förbättrar, allt för att du ska få ut max av din träning oavsett om det är att slappna av ordentligt i en yinyogaposition eller om det är att springa din snabbaste mil någonsin.

Så jag hoppas att fler vill komma till studion och utvecklas tillsammans med mig. Yogi, löpare, cyklist, motionär, elit, ungdom eller senior. Alla är välkomna för alla behöver träning i sina liv:)

Vill du lära dig mer om yogans filosofi och ha mer teknik i de olika yogapositionerna har du redan på lördag en möjlighet att gå på en superworkshop som heter The Power of Yoga. Där du får teknikhjälp som passar just dig. Läs mer på hemsidan under events och anmäl dig direkt då antalet platser är begränsat.


Puss å hej från mig denna vecka!

Ps. Nästa vecka ska jag ge er en inblick i min egna träning och när jag gjorde en kul screening av min löpteknik. 





Studio P.E.P.P Landsnoravägen 42 Edsvik 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång