MAJ - Träna hela kroppen! Varför yoga?

16.05.2019

Ur två perspektiv. Jag vill i detta inlägg ge er yoga från två håll. Vi alla vet ju att yoga ska vara så otroligt bra för kropp och själ. Men varför? Frågar du mig som jobbar med löpning och annan fysisk träning i studion så skulle jag säga att det ger dig en enorm fördel för dina prestationsförbättringar i din träning. Men frågar du Mirja som jobbar med yoga i studion skulle hon svara något helt annat. Och såklart vet jag ju att det inte bara har med prestationsförbättring att göra, jag känner ju själv hur skönt det är att hitta styrkan och lugnet inifrån som är några av yogans viktigaste delar. 

Ur en löpares perspektiv:

Det jag strävar efter som löpare är att få en så bra rörelseförmåga som möjligt. Det får inte vara stelt någonstans om kroppen ska jobba med ett "perfekt" löpsteg. Och du vill heller inte åka på några skador som löpare vilket är större risk för om du har begränsningar i kroppen pga stelhet och även sidoskillnader i kroppen. Så att lägga tid på rörlighet och yoga är värt varje minut du investerar. 

Kroppen jobbar som en enhet och därför behöver du oxå träna därefter. Har du en sämre rörelseförmåga i någon muskel så kommer den att påverka hela kedjan i kroppen. Yogan ger både rörlighet, en bättre andningsförmåga, mjuk bindväv och en möjlighet att jobba med en inre mental styrka som man kan plocka fram vid olika prestationsmål och när löpningen blir tung. Att ha yoga som en del i sin träningsplanering är för mig oroligt viktigt. När jag har perioder då yogan får stå åt sidan så märker jag direkt att löpningen blir begränsad då stelheten smyger sig på. Vi alla vet ju att löpning ger en stel kropp! Så det bästa är ju att lära sig att älska yoga lika mycket som man älskar löpning:) 

Ur en yogaläreres perspektiv:

I mitt yrke som yogalärare möter jag många som säger att de går på yoga för att bli smidigare i kroppen. Vad är det då som gör att vi blir smidigare/vigare i kroppen när vi yogar, trots att vi kanske har träningsvärk efteråt, vilket borde vara ett bevis på att man faktiskt jobbat med musklerna. Det här är högst ovetenskapligt och baseras på egna och andras erfarenheter av yoga.

I yogan är din andning central. Hela tiden strävar man efter att synkronisera andetaget med rörelsen och det skapar en inre avslappning som gör att du kan slappna av i musklerna även när du använder dem. Samtidigt så utmanas du mentalt av den som guidar dig genom yogaklassen, med intentioner (tanken bakom hela eller delar av klassen) och instruktioner, så att du faktiskt slappnar av ännu mer, trots att du använder dina muskler. Ibland när man ser bilder på personer som yogar kan man luras av att det ser ut som en kollaps när det faktiskt handlar om att vissa muskler är aktiva och andra passiva. Du kan alltså få en instruktion att aktivera en del av kroppen och slappna av i en annan, vilket skapar en kroppsmedvetenhet om aktivering och avslappning och när du slappnar av så blir dina muskler mjukare och smidigare.

När du lämnar yogaklassen har du förhoppningsvis inte bara en smidigare kropp utan har också fått en fundering med dig.

Behöver vi samma sorts yoga hela tiden?

För att svara på den frågan ställer jag en motfråga: behöver du träna samma sak hela tiden eller är det bättre med varierad träning? Jag tror de flesta håller med om att en varierad träning är bäst. Det är en anledning till att det finns olika typer av yoga, men hur ska man hitta i denna yogadjungel? 

Här kommer en kort översikt av några yogatyper.

Vinyasa

När man säger "vinyasa" menar man i yogan att deltagarna flödar från en position till en annan synkroniserat med andetaget. Repeteras flödet flera gånger som kan du som deltagare till slut släppa tankarna på vilka positioner som kommer och bara "flöda" med. Passar när du behöver ett ökat flöde i kroppen.

Global Yoga

Global Yoga är en utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Tekniker från både öst och väst blandas i yogaklasser med precision och flöde. Välj denna klass när du vill utmana dig själv och öka både styrka och smidighet.

Yinyoga

I yinyoga, som är en terapeutisk form av yoga, slappnar vi av och släpper taget om kroppen för att stilla både kropp och sinne. Du sitter eller ligger stilla i passiva positioner i 3-5 minuter och praktiserar medveten närvaro. Utmärkt att praktisera för att finna ro och för att mjuka upp kroppen.

Restorative yoga

Ytterligare en terapeutisk, meditativ form av yoga, som skapar återhämtning kroppsligt, själsligt och mentalt. Här får din kropp landa i fysisk bekvämlighet med hjälp av många tillbehör (kuddar, filtar, klossar) 10-15 minuter i varje positioner för att det krävs längre tid för att kroppen ska sätta igång det parasympatiska nervsystemet, som lugnar och skapar återhämtning (eng restorative). Passar alla som behöver lugn och ro.

Vi har alla dessa klasser i studion. Och visionen från vår sida är att du ska vara stark i alla plan så glöm inte yoga! 

Ett litet tips!

Vi har en workshop den 26:e maj där du får landa i två timmar Restorative yoga. Det blev succé sist och workshopen blev full på bara några dagar. Så anmäl dig direkt för att säkra en plats. Läs mer här>>

Datum: Söndag 26 maj  Tid: 17.30 - 19.30

Pris: 350 kr för medlemmar och 450 kr för icke medlemmar. Swischa vid anmälan. Swish: 1235893326 

Anmälan: info@studiopepp.se Du har en plats när du fått bekräftelse och swishat.