Jag vann över snöstormen!

11.04.2019

Detta aprilväder! Det är så lätt att stanna kvar inne. Samtidigt vet jag att det är så fantastiskt skönt oavsett väder så fort jag kommit igång. I det här blogginlägget ska jag ge lite tips och råd på hur du kan komma igång, hålla igång eller jobba med mental träning för att förbättra dina träningsresultat.

Jag själv har högt uppsatta mål i år och har egentligen ingen tid över att skippa träningspass pga väder eller att jag inte har lust. Och jag lovar, det händer var och varannan dag att jag tittar ut och tänker NEEEEJ!! Då gäller det att hitta sin motivator eller sitt varför, vips är man påklädd och redo (inte alltid). I morse satt jag länge och tittade ut och väntade på att snöstormen skulle lägga sig. Klockan började gå, jag ville heller inte hamn för nära lunch och inte heller vara för hungrig när jag startade. Äh, bara ett bege sig till backen. Jag kom dit, det började hagla och jag frös. Direkt tänkte jag, yes! det här blir perfekt mental träning för mig att ensam knata upp och ner för backen i detta väder. Dagens pass hade jag redan bestämt antal rundor. Det ändrar jag aldrig om det inte är så att jag får ont, känner mig för sliten eller något annat händer (typ ett barn måste hämtas som blivit sjuk). Idag fick jag jobba med och lära mig dessa saker:

  1. Snöstorm och kyla är inte så farligt ändå:)
  2. Hagel är ju bara en härlig naturupplevelse
  3. Ensamhet är skönt ibland
  4. För lite energi. Men det går superbra ändå. Jag vet ju att jag får äta massor med lunch när jag är klar. Och en mandelkubb. 
  5. Att Iphone klarar sig med 1% batteri i 2 timmar trots att musiken var på
  6. Att jag klarar så mycket mer än vad jag tror.

När jag hade gått mina bestämt antal vändor i backen bestämde jag mig för att gå tre extra vändor. Bara för att få ytterligare mental styrka och bevis för att jag är stark och att jag kan mer än jag tror. Det kändes så skönt när jag var klar. 

Jag ska ge er några tips på vad ni kan använda er av för att verkligen få träningen att bli av.

  • Hitta ditt Varför! Det är en stor del i din motivation till träningen. Vet du vad just DU vill göra och varför du gör det och vad du har för mål. Då är det så mycket lättare att motivera din träning. 
  • Bestäm ett mål som du kan jobba mot.
  • Sätt upp delmål på vägen mot ditt stora mål. Och belöna dig efter delmålen. 
  • Skriv ner alla dina ursäkter som du ofta använder dig av när träning ställs in. På det sättet är du förberedd när de tankarna sätter igång. Då vet du kanske dina motargument:)
  • Utsätt dig för träning i sämre väder, sämre förhållanden och när du kanske känner dig som mest omotiverad. Det kommer ge en sån enorm boost och utveckla ditt mentala mindset massor. 
  • Boka in träningsdejter. Alltid roligare att träna med andra. Plus att du då inte kan boka av passet eftersom du lovat någon annan. 
  • Träna i grupp för att få pepp från andra. 
  • Utveckla eller hitta lite olika mentala verktyg. Som exempelvis jobba bort negativa tankar och istället hitta ett sätt att jobba med goda tankar och goda ord till dig själ. Jag har en god vän som springer enormt långa lopp i bergen, han har mantran han använder sig av  för att hålla negativa tankar borta. Hitta saker att fokusera på så som teknik, fart eller annat.
  • Jobba på dina svagheter så är de lättare att hantera när de dyker upp. Exempelvis för mig när jag kommer ut på platta långa partier på mina löplopp. Jag älskar ju uppför men när det blir platt tappar jag motivationen. Detta tränar jag på innan målet kommer, och jag har byggt upp en mental styrka och ett tankesätt innan så när jag kommer ut på ett platt parti under loppet har jag redan bearbetat de negativa tankarna innan. 
  • Jobba med visualiseringar. Vad ör det som driver dig? Jag går alltid in i mina lopp, antingen att jag låtsas att jag ska över ett visst berg eller att jag bara har en stigning kvar sen ska jag springa in i mål.
  • Sätt delmål/mål under eller efter själva passet. Efter en viss tid ska jag få äta en bar eller då ska jag få sätta på musik i hörlurarna eller sätta på favoritlåten. Eller när jag sprungit mitt pass ska jag få en extra lyxig smoothie. 

Hoppas att detta kan ge dig lite inför kommande träning. Jag finns i studion för mer tankar och hjälp med detta eller bygga lite olika träningsprogram till satta mål eller hjälp med att sätta mål.

Åh vad träning är skoj!

Kram Eleonor