Studions klasser

Vi är en liten studio så alla klasser blir små. Max 13 personer. Därav en personlig kvalitativ och utvecklande träning då instruktören ser och uppmärksammar varje person.

Vi har medlemsklasser som sträcker sig över hela terminen och vi har fristående klasser som går kortare perioder och kan ha en viss inriktning.

Konditionsklasser

Soma Move - Löpfys - Fightfys - Cirkelfys 

SOMA MOVE

Instruktörer: Eleonor Dalhäll, Linda Bryme och Jessica Norrbom

Denna träningsform ger dig all träning du behöver såsom kondition, styrka, spänst, balans, rörlighet och koordination samtidigt.Vi jobbar med kroppen som en enhet och vi strävar efter att mjuka upp och skapa en förlängning. Kropp och sinne flyter samman med andningen och närvaro. SOMA MOVE är en holistisk rörelseform som bygger på att göra effektiva, flödande rörelser för en naturlig vältränad kropp. Vi eftersträvar att följa det naturliga i en rörelse. Det är en gruppträningsform då vi gärna tränar i mindre grupper, samtidigt som varje rörelse görs helt individuellt i egen rytm, egen kraft och eget fokus med hjälp av ledarens instruktioner. Därför passar den alla, nybörjare som de som tränar mycket.

Denna klass är atletisk, svettig och fysiskt ansträngande samtidigt som vi vill skapa en mjukhet och ett rytmiskt flöde.

Löpfys (utomhus)

Instruktör: Eleonor Dalhäll

Löpning är en enormt krävande sport och påfrestning på kroppen. Under denna klass tränar vi upp styrka, rörlighet, spänst och kondition för alla löprelaterade muskler, senor och ligament.

Styrketräning där det ingår både rörlighet, balans och styrka med spänstinslag är superviktigt för dig som löptränar. Det hjälper dig att stärka kroppen och därmed hålla dig skadefri. I denna klass fokuserar vi på att stärka upp de delar du behöver för att bli en starkare, effektivare och mer uthållig löpare såsom fötter, vader, baksida och framsida lår, säte, höft och mage.

En god löpteknik kräver att du är medveten kring din kropps styrkor men även svagheter. Den kräver att du har god muskelstyrka, stabilitet, rörlighet, balans och är plyometriskt stark.

Figthfys

Instruktör: Nicklas

Fightfys startade då vi väldigt ofta fick höra att folk älskade träningen och teknikerna men inte att sparras mot folk eller få slag på sig.Fightfys som träningsform är perfekt för dig som vill lära dig sparkar och slag och samtidigt komma i toppform utan att behöva tänka på att gå från passet med en blåtira. På dessa pass tränar du hela kroppen, musklerna, koordinationen och inte minst konditionen. Du får även förståelse för rörelseenergi och mental styrka. Träningen sker parvis där man turas om att hålla mittsar men du behöver inte tänka på att ha någon att gå med då det alltid finns andra på passet.

Cirkelfys

Instruktör: Nicklas

En klass där vi tränar funktionalitet, explosivitet och utmanar kroppens styrka. Detta i form av cirkelträning, stationsbaserat eller liknande. Varje person har möjlighet att träna utifrån sina egna förutsättningar. 

Yogaklasser

Yin - Vinyasa - Global -Kundalini

Organic Bodywork

Instruktör: Eleonor Dalhäll

Målet är att bli längre och rakare i ryggen, mer öppen i bröstet och stark i ben och core. Samtidigt ska vi skapa en kroppskontroll och smidighet i våra kroppar. Vi vill skapa en god hållning och en god stabilitet. Vi jobbar med andningen i rörelsen och förbättrar därmed vår cirkulation. Organic bodywork är lika viktig för den tränade som den icketränare. Vi tränar på att vara där kroppen är. Denna klass fokuserar på balans, inre corestabilitet och rörlighet. Vi jobbar i olika flöden med fokus på de olika delarna. Vi vill vara starka inifrån och ut. Vi fokuserar mycket på vår inre corestabilitet genom olika rörelser där även stabilitet och balans utmanas. Vi kommer att utmana vår styrka och kroppskontroll.

Yin

Instruktör: Linda Bryme och Mirja Blomqvist

En återhämtande yoga som handlar om att släppa taget för att stilla kropp och själ. En motvikt till andra yang-baserade, fysiskt krävande yogaformer. I yinyoga sitter eller ligger deltagarna i passiva positioner i 3-5 minuter med en mjuk stretch. Yinyogan arbetar med kroppens bindväv snarare än muskler. Fokus ligger på höfter och ländrygg som är rika på bindväv och som lagrar både fysiska och mentala spänningar. Samtidigt som kroppen slappnar av praktiseras medveten närvaro med alla sinnen.

Vinyasa

Instruktör: Linda Bryme

En flödande klass som sekvenseras runt ett tema. Klassen startar med en intention och pranayama, innan vi tar oss in vår vinyasa och en lekfull peakpostion. Lite lugnare asanas för att komma ner i varv innan vi avslutar i välgörande savasana och en dedikation. Rörelser, andetag, musik, dofter - allt sammankopplat för att vara i nuet!

Global

Instruktör: Mirja Blomqvist

En flödande, dynamisk form av yoga som har sitt ursprung i hathayogan. Svenska Johanna Andersson har använt österländska och västerländska principer och skapat en individanpassad yoga där fysiska utmaningar blandas med mentala intentioner.

Kundalini

Instruktör: Anna Vallstedt Haeger

En dynamisk och kraftfull form av yoga där stort fokus läggs på en medveten andning. Klassen erbjuder enkla redskap för att skapa flöde, balans och harmoni i kropp och sinne. Fokus ligger mer på uthållighet, kraft och andningstekniker än på avancerade kroppsställningar. Kundaliniyoga passar de allra flesta och du utför övningarna utifrån din förmåga och dagsform.

Varje pass är designat för att uppnå ett specifikt syfte (t ex för att stärka immunförsvaret, öka energi och vitalitet, bekämpa negativitet, stärka ryggen) och vi använder oss av enkla men kraftfulla rörelser, aktiv avslappning, andningsövningar och meditation. I en tid av oändligt informationsflöde och möjligheter hjälper yogan oss att landa i nuet och hantera utmaningar med en större klarhet och balans.

Fristående klasser

Inte terminsbaserade

Barnyoga

6 - 9 år

Instruktör: Mirja Blomqvist

Start v.3 slut v.24

Torsdagar 16.30 - 17.20

Pris: 1 695 kr för 17 ggr

Uppehåll: v. 9, 16, 17, 18, 23

Vi möter yogan och dess filosofi på ett lekfullt sätt som olika djur. Även de små barnen behöver återhämtning och en lugn stund på yogamattan. I barnyoga får barnen ta plats, vi korrigerar inte positioner och de får upptäcka vad man kan göra med kroppen, andetaget och stillheten.

Ungdomsyoga

10 -14 år

Instruktör: Mirja Blomqvist

Start v.3 slut v.24

Torsdagar 15.30 - 16.20

Pris: 1 695 kr för 17 ggr

Uppehåll: v. 9, 16, 17, 18, 23

Perfekt komplement till all annan fysisk träning som våra barn och ungdomar utövar. Med yogans verktyg; filosofi, andning, meditation, asanas (rörelser) och avslappning får ungdomar här en chans att bara få vara sig själva så som de är, utan omvärldens krav, sociala medier och utan mobiltelefon. Ett större lugn och självkänsla följer dem när de lämnar studion.

Tonårsyogan ger ungdomar verktyg att hantera vardagen. Eller som en klok deltagare sa: "Yogan har öppnat ett nytt rum inom mig. Ett rum som man kan använda resten av livet."Ett ställe att hitta kraft, lugn, att landa.

Styrka MammaBaby

Instruktör: Linda Bryme

I en grupp om max 8 personer tränar vi styrka och kondition med träningsredskap och egen kroppsvikt som motstånd. Träningen skiljer sig från vanlig gruppträning i och med begränsat antal deltagare. Det ger mig som tränare chans att komma med feedback på just ditt utförande av övningarna - det blir personlig träning i grupp. Du tränar alltid efter din egen förmåga och dagsform.

Efter en graviditet och förlossning förändras din kropp. Det är viktigt att bygga upp den från grunden, inifrån och ut, för att du ska orka med vardagen och kunna komma tillbaka till vanlig träning. Det är aldrig för sent att börja träna även om du inte är nybliven mamma.

Är du nybliven mamma är det önskvärt att du har varit på efterkontroll hos din barnmorska och det bör ha gått minst sex veckor efter förlossningen innan du startar träningen. Din bebis är naturligtvis välkommen att vara med under träningen. Ur säkerhetssynpunkt går det dock inte att äldre syskon som kan gå och springa är med.

Vid första tillfället görs en så kallad MammaMage-konsultation, en mätning av eventuell magmuskeldelning, s k diastas. Läs mer om vad mammamage är här.

Steg 1: 1195 kr 6 tillfällen á 55 min

Steg 2: 1595 kr 8 tillfällen a 55min

Datum steg 1: 15/2, 22/2, 8/3, 15/3, 22/3 och 29/3

Datum Steg 2: 5/4