Yoga

Yin Yoga

En återhämtande yoga som handlar om att släppa taget för att stilla kropp och själ. En motvikt till andra yang-baserade, fysiskt krävande yogaformer. I yinyoga sitter eller ligger deltagarna i passiva positioner i 3-5 minuter med en mjuk stretch. Yinyogan arbetar med kroppens bindväv snarare än muskler. Fokus ligger på höfter och ländrygg som är rika på bindväv och som lagrar både fysiska och mentala spänningar. Samtidigt som kroppen slappnar av praktiseras medveten närvaro med alla sinnen.

För vem: För alla. 

Yin Yoga för atleter

Våra kroppar är skapta för att hålla en livstid, men vi måste ta hand om dem ordentligt för att fullt ut kunna njuta av livet som atlet och människa. Som så många atleter och människor i allmänhet upptäcker, kan yin yoga öka livskvaliteten, gynna atletisk prestanda och hjälpa till att snabbt återhämta sig från skada. Det är också ett fantastiskt verktyg att använda som en strategi för att förhindra mindre skador från att bli kroniska problem. 

Yin Yoga for Athletes YYFA ® är framtagen av Sofie Ringsten, tidigare elitidrottare och polis, och är yin yoga som metod specialiserad för atleter. Hennes erfarenheter gav henne idén om att på detta sätt ge atleter en kompletterande träning till sin sport, som agerar förebyggande för skador och hjälper atleten att vara mer i ögonblicket för att skapa en mental träning att jämföra med att vara in "the zone".

Under dessa tillfällen kommer vi främst fokusera på höfter, ben och ryggraden. En funktionell yoga där vi söker en sensation av stretch i olika områden i kroppen, samtidigt som vi tränar oss till stillhet och närvaro i sinnet.

Vi stannar i varje position mellan ca 3-10 min, med fokus på att stimulera vår djupa fascia och leder. Alla positioner utförs sittande eller liggande, med avslappnade muskler, och varje position anpassas efter individens förutsättningar.

Global Yoga

En flödande, dynamisk form av yoga som har sitt ursprung i hathayogan. Svenska Johanna Andersson har använt österländska och västerländska principer och skapat en individanpassad yoga där fysiska utmaningar blandas med mentala intentioner

Vinyasa Yoga 

En flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Här kan instruktören jobba med olika flödande sekvenser. Det finns en mängd olika varianter av vinyasa med olika intensitet och upplägg. Denna form passar dig som vill ha variationen och utmana dig både fysiskt och mentalt.


Yoga för Män 


Restorative Yoga

En terapeutisk form av yoga, där fokus ligger i avslappningen. Återhämtande kroppsligt, mentalt och själsligt. Med hjälp av props (filtar, bolster, klossar) avlastas kroppen och vi tillåts att landa i ett djupt, meditativt tillstånd 10-20 minuter i varje position. Genom denna avslappning stimuleras det parasympatiska nervsystemet och vi når en fysisk och mental balans, får ett starkare immunförsvar, sover bättre och håller oss skadefria. Dessutom får din hjärna chans att reparera sig. Avslutningen blir en yoga nidra, guidad djupavslappning.

Denna workshop passar alla, från atleter, ungdomar till utmattade personer - alla som vi ge sig själv det bästa. 

Yoga Nidra

Denna yoga kallas även för logisk sömn. Yoga Bidra utförs liggandes i savasana (död mans position) och vi tar oss in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i djup form  av avslappning. Yoga bidra hjälper dig att hitta en total djupavslappning som kan hjälpa dig att lösa upp mentala och fysiska spänningar.


Hatha Yoga

En lugnare form av yoga där rörelserna är mjuka och du håller längre i positionerna. Tanken med denna yogaform är att du ska hitta en inre balans. Under positionerna tränar du även på andningen som är en viktig del i denna yogaform.


Kundalini Yoga

En dynamisk och kraftfull form av yoga där stort fokus läggs på en medveten andning. Klassen erbjuder enkla redskap för att skapa flöde, balans och harmoni i kropp och sinne. Fokus ligger mer på uthållighet, kraft och andningstekniker än på avancerade kroppsställningar. Kundaliniyoga passar de allra flesta och du utför övningarna utifrån din förmåga och dagsform.

Varje pass är designat för att uppnå ett specifikt syfte (t ex för att stärka immunförsvaret, öka energi och vitalitet, bekämpa negativitet, stärka ryggen) och vi använder oss av enkla men kraftfulla rörelser, aktiv avslappning, andningsövningar och meditation. I en tid av oändligt informationsflöde och möjligheter hjälper yogan oss att landa i nuet och hantera utmaningar med en större klarhet och balans.

Pilates